PRAKTIKUM 1 PENGENALAN PERALATAN TANAM DAN PERALATAN PEMBUATAN MEDIA TANAM SERTA TEKNIK STERILISASINYA

Size: px
Start display at page:

Download "PRAKTIKUM 1 PENGENALAN PERALATAN TANAM DAN PERALATAN PEMBUATAN MEDIA TANAM SERTA TEKNIK STERILISASINYA"

Transcription

1 PRAKTIKUM 1 PENGENALAN PERALATAN TANAM DAN PERALATAN PEMBUATAN MEDIA TANAM SERTA TEKNIK STERILISASINYA I. PENDAHULUAN Kultur jaringan tanaman merupakan bagian suatu teknik perbanyakan vegetatif non konvensional. Perbedaan teknik ini dibandingkan dengan teknik perbanyakan vegetatif konvensional biasanya terletak dalam situasi dan lokasi yang berbeda. Penerapan teknik kultur jaringan tanaman mensyaratkan kondisi di dalam ruangan (laboratorium) dan sifatnya aseptik (steril dari patogen). Bermuara dalam kondisi yang aseptic, maka perlu dijelaskan bahwa segala aktifitas yang berkaitan dengan jaringan harus dalam kondisi aseptik. Kondisi ini dimulai dari cara: 1. Penyiapan peralatan (alat tanam berbahan logam ataupun gelas). 2. Pembuatan media penanaman. 3. Penanaman (inisiasi dan pemilihan: a. perbanyakan; b.perakaran). Secara alamiah dalam kondisi ex vitro/non steril, media tanam berupa tanah merupakan tempat dimana tanaman tumbuh dan memfungsikan akarnya untuk menopang pertumbuhan vertical ataupun horizontal serta mengambil nutrisi di dalamnya untuk melangsungkan kehidupan tanaman itu sendiri. Hal tersebut juga berlaku sama fungsinya dengan media buatan dalam kondisi in vitro/steril, dimana di dalam media buatan fungsi tanah digantikan oleh agar-agar yang berfungsi memadatkan media. Selain itu media buatan tersebut juga diperkaya dengan nutrisi berupa unsure-unsur makro, mikro, vitamin, gula dan zat pengatur tumbuh yang disesuaikan dengan tujuan pertumbuhan yang diinginkan. Sterilisasi mediatanaman buatan mutlak dilakukan untuk membebaskan pengaruh merugikan dari kontaminan seperti bakteri, jamur dan virus, bahkan serangga mikro seperti mites (tungau) dan thrips. Pengaruh merugikan ini dalam bentuk menghambat pertumbuhan tanaman dengan cara: (1) kompetisi nutrisi ekstra seluler, (2) kompetisi nutrisi intra seluler/parasit, (3) mengeluarkan eksudat berupa toksin/racun, (4) bila berupa serangga mikro menjadi vector pembawa jamur dan bakteri ke dalam media. Teknik sterilisasi mesia tidak sekedar bertujuan: (1) membebaskan media dari kontaminan, tetapi juga menjaga agar media dapat dipergunakan oleh tanaman untuk pertumbuhan normal, dengan kata lain (2) komposisi media tidak mengalami perubahan selam dilakukan proses sterilisasi. Umumnya teknik sterilisasi media mempergunakan teknik sterilisasi basah (uap panas dan bertekanan) dengan menggunakan alat yang disebut autoclave. Suhu dan lama sterilisasi juga berpengaruh terhadap hasil sterilisasi, suhu dan lama yang disarankan ditetapkan 121 C selama 20 menit. Suhu sterilisasi 121 C merupakan suhu kritis, dimana seluruh bentuk kontaminan tidak dapat bertahan hidup/mati. Khusus untuk lama sterilisasi sifatnya disesuaikan dengan volume media yang disterilisasi, semakin banyak volume media maka semakin lama masa sterilisasinya.

2 Biasanya untuk lama sterilisasi 20 menit, volume media yang digunakan berkisar ml/botol atau ml/cup plastik atau 1 liter botol Schoolt atau 4 liter botol Erlenmeyer. Peralatan tanam dan tempat penanaman di dalam kultur jaringan tanaman adalah sebagai berikut: A. Peralatan Tanam: 1. Pinset (forceps) lurus (straight): - Mengambil dan memegang obyek tanaman 2. Pinset (forceps) bengkok (curved): - Membuka, menutup dan meletakkan penutup botol 3. Scalpel (gagang dan mata pisau): - Memotong obyek tanaman secara horizontal 4. Gunting: - Memotong obyek tanaman secara vertikal 5. Spatula (sendok): - Mengambil dan meletakkan obyek tanaman asal biji/plb 6. Api Bunsen: - Sterilisasi peralatan tanam sebelum penanaman, bahan baker api bunsen berasal dari spirtus. 7. Alkohol 96%: - Sterilisasi peralatan tanam pra api Bunsen (hanya untuk perendaman alat). 8. Alkohol 70%: - Sterilsasi tangan, tempat penanaman dan segala peralatan/bahan yang masuk ke dalam tempat penanaman. 9. Petridish: - Tempat untuk melakukan aktifitas pemotongan dan pemilihan obyek tanam untuk tujuan tertentu. 10. Kertas kue/kertas bekas (alternative pengganti petridish): - Tempat untuk melakukan aktifitas pemotongan dan pemilihan obyek tanam untuk tujuan tertentu. 11. Aluminium Foil: a. Penutup botol media penanaman b. Membungkus kertas bahan untuk aktifitas B. Tempat Penanaman (transfer) Tempat untuk aktifitas penanaman (inisiasi dan pemilihan) dalam kondisi steril dari patogen. Lebih dikenal dengan sebutan Laminar Air Flow Cabinet (LAFC) = Kabin dengan Udara Mengalir. Udara yang mengalir ini adalah udara yang steril dari patogen, karena melalui beberapa filter/penyaring udara: 1. Pre Filter - Menyaring udara dan partikel sampai berukuran 0,5 mikro meter. 2. HEPA (High Efficiency Particulate Air) - Menyaring udara dan partikel sampai berukuran 0,2 mikro meter.

3 Prinsip kerja LAFC/Enkas adalah melalukan udara melalui pre filter dengan cara menghisap udaradengan bantuan alat yang berfugsi sebagai blower dan menghembuskan/meneruskan udara yang bertekanan ke HEPA. Selanjutnya dari HEPA akan keluar udara yang steril yang bertekanan (untuk melawan arus udara dari luar masuk ke dalam LAFC). Komponen-komponen pendukung lain yang ada di dalam LAFC: 1. Lampu TL/TLD - Penerangan pada saat aktifitas penanaman 2. Lampu UV (Ultra Violet) - Sterilisasi lingkungan di dalam LAFC, minimal penggunaannya 30 menit sebelum aktifitas penanaman. Perhatian!!! Matikan UV sebelum aktifitas penanaman dimulai, pemaparan UV dalam jangka waktu yang lama dapat merusak fungsi mata, iritasi kulit Cara kerja penggunaan LAFC: a. Persiapan I: 1. Hanya menyalakan lampu UV minimal 30 menit sebelum tanam. b. Persiapan II: 1. Mematikan lampu UV dan menyalakan lampu TL/TLD pada panel. 2. Menghidupkan blower pada panel. 3. Melakukan sterilisasi di dalam LAFC (meja kerja dan dinding LAFC) dengan menggunakan kertas tissue + alkohol 70%. 4. LAFC siap untuk digunakan. c. Akhir Kerja: 1. Membersihkan meja kerja di dalam LAFC dengan kertas tissue + alkohol 70%. 2. Mematikan blower dan lampu TL/TDL pada panel. 3. Lampu UV tidak mutlak dinyalakan semalam. C. Peralatan pembuatan media tanam dan sterilisasi: 1. Peralatan Pembuatan Media Tanam: a. Peralatan Ukur (1) Timbangan Analitis Digital (00,0000 mg) - Menimbang bahan dengan kebutuhan < 0,000 mg. (2) Timbangan Presisi Digital (0000,00 mg) - Menimbang bahan dengan kebutuhan > 0,00 mg. (3) ph Meter Digital - Mengukur derajat keasaman media yang disarankan. (4) Hot Plate dan Magnetic Stirrer Digital Hot Plate Homogenasi media (melarutkan agar-agar di dalam media).

4 Magnetic Stirrer Mengaduk dan melarutkan bahan-bahan pembuat media non agaragar. b. Peralatan Gelas dan Distribusi (1) Botol Erlenmeyer 2-4 liter - Wadah untuk menampung campuran bahan pembuat media dan pada saat homogenasi media. (2) Beaker Plastik 1 liter dan 100 ml - Wadah untuk distribusi media ke dalam masing-masing gelas kultur. c. Bahan-bahan Pendukung (1) Aluminium Foil - Bahan untuk menutup botol kultur saat sterilisasi dan botol erlenmeyer pada saat homogenasi. (2) Plastik Tahan Autoclave (alternative pengganti aluminium foil) 2. Peralatan Sterilisasi Alat sterilisasi baik media maupun peralatan yang digunakan untuk proses isolasi dan penanaman eksplan yang sering digunakan adalah autoklaf. Tipe autoklaf yang dapat digunakan untuk sterilisasi ada bermacam-macam, mulai dari yang sederhana sampai digital (terprogram). Autoklaf yang sederhana menggunakan sumber uap dari pemanasan air yang ditambahkan ke dalam autoklaf. Pemanasan air dapat menggunakan kompor atau api Bunsen. Dengan autoklaf sederhana ini, tekanan dan temperatur diatur dengan jumlah panas dari api. Kelemahan autoklaf ini adalah bahwa perlu penjagaan dan pengaturan panas secara manual, selama masa sterilisasi dilakukan. Tetapi autoklaf ini mempunyai keuntungan: sederhana, harga relatif murah, tidak tergantung dari aliran listrik yang sering merupakan problema untuk negara-negara yang sedang berkembang, serta lebih cepat dari autoklaf listrik yang seukuran dan setaraf. Autoklaf yang lebih komplit menggunakan sumber energi dari listrik. Alatnya dilengkapi dengan timer dan thermostat. Bila pengatur automatis ini berjalan dengan baik. Maka autoklaf dapat dijalankan sambil mengerjakan pekerjaan lain. Kelemahannya adalah bila salah satu pengatur tidak bekerja, maka pekerjaan persiapan media menjadi sia-sia dan kemungkinan menyebabkan kerusakkan total pada autoklaf. Sebagai sumber uap, juga berasal dari air yang ditambahkan ke dalam autoklaf dan didihkan. Untuk laboratorium komersial, diperlukan autoklaf dengan kapasitas besar dan sumber uap biasanya dari boiler yang terpisah. Autoklaf ini sangat cepat dan dapat diprogam waktu sterilisasi, serta waktu pendinginan. Setelah sterilisasi bahan atau alat selesai, temperatur dan tekanan autoklaf diturunkan secara perlahan-lahan dalam waktu menit. Pada autoklaf yang programmable, panas ini diatur secara atomatis. Tetapi pada autoklaf yang sederhana hal ini harus diatur secara manual. Pada prinsipnya, sterilisasi autoclave menggunakan panas dan tekanan dari uap air. Temperature sterilasi biasanya 121 o C, tekanan yang biasa digunakan antara 15-17,5 psi (pound per square inci) atau 1 atm.

5 Lamanya sterilisasi tergantung dari volume dan jenis. Alat-alat dan air disterilkan selama 1 jam, tetapi media antara menit tergantung dari volume bahan yang disterilkan. Sterilisasi media yang terlalu lama menyebabkan : 1. Penguraian gula. 2. Degradasi vitamin dan asam-asam amino. 3. Inaktifasi sitokinin zeatin riboside. 4. Perubahan ph yang berakibatkan depolimerisasi agar. Autoklaf gas atau listrik portable pada umumnya mempergunakan sumber uap dari pemanasan air yang ditambahkan ke dalam autoklaf, sedangkan autoklaf besar pada laboratorium komersil pada umumnya menggunakan uap dari boiler sentral. Komponen-komponen utama autoklaf: (1) Pressure Gauge (Pengukur Tekanan Gas/Uap) - Tekanan yang disarankan kg/cm 2. (2) Thermometer (Pengukur Suhu) - Suhu yang disarankan C. (3) Exhaust Valve a) Saat sterilisasi dimulai, valve dibuka sampai ada uap air yang keluar dan menetes kemudian valve ditutup, tujuannya untuk kesempurnaan sterilisasi (pada saat valve dibuka gas/udara yang tidak steril keluar). (b) Setelah sterilisasi selesai (tekanan menunjukkan angka 0), valve dibuka kembali untuk mengeluarkan gas/uap yang tersisa. (4) Automatic Pressure Regulating Valve (Safety Valve) - Menjaga tekanan uap/gas tetap pada tekanan yang disarankan. Perhatian!!! Sebelum mengoperasikan autoclave, terlebih dahulu melihat kondisi air di dalam autoclave. Bila air masih tersedia dan pada posisi di bawah plat maka autoclave dapat dioperasikan, tetapi bila air berkurang segera ditambahkan air sampai di bawah plat. Bila posis air kurang dan proses sterilisasi berjalan lama maka kemungkinan yang terjadi elemen akan bocor dan rusak bahkan media akan akan rusak. 3. Teknik Sterilisasi Media disterilkan dalam autoklaf. Untuk aquadest sebaiknya dimasukkan dalam wadah kecil misalnya erlemeyer 250 ml dengan isi maksimum 100 ml, agar sterilisasi lebih efektif. Waktu sterilisasi sama dengan waktu untuk sterilisasi alat-alat waktu 30 menit pada tekanan 15 psi. atau 1 atm. Untuk media kultur yang tidak mengandung bahan-bahan yang Heat-labile, sterilisasi dilakukan dengan autoklaf pada temperatur 121 o C, tekanan antara 15 psi atau 1 atm dengan waktu antara menit tergantung dari volume wadah dan volume media. Untuk ml media dalam tabung reaksi atau botol kecil berukuran ml, sterilisasi dilakukan pada tekanan 15 psi dengan waktu 20 menit. Untuk 20 botol volume

6 1 liter membutuhkan waktu yang lebih lama yaitu 34 menit, 10 botol volume 2 liter memerlukan waktu 37 menit, 5 botol 4 liter waktu yang digunakan 52 menit. Dengan waktu yang lebih lama. Dalam sterilisasi aquadest dan media, setelah waktu sterilisasi yang diinginkan sudah tercapai, autoklaf tidak boleh diturunkan tekanannya secara mendadak. Bila tekanan diturunkan mendadak, cairan didalamnya mendidih dan meluap (bubbled up). Untuk bahan-bahan yang heat-labile dalam bentuk larutan, sterilisasi dilakukan dengan menyaring larutan melalui filter yang mempunyai ukuran pori um. Diameter filter yang bermacam-macam tergantung dari volume larutan yang ingin disterilkan. Untuk volume larutan 10 ml, dipergunakan filter yang dipasang di ujung jarum suntik. Bahan yang heat labile antara lain : GA 3, Thiamin-HCL, Ca-panthothenate, Antibiotik: carbenocilin. a. Sterilisasi Peralatan Kultur 1. Botol bersih diberi beberapa tetes aquadest dan tutup dengan kertas atau aluminium foil (jangan terlalu kencang bila menggunakan al-foil). Untuk botol-botol yang mempunyai tutup yang autoclaveable, jangan tutup terlalu kencang, karena selama pemanasan terjadi pemuaian. 2. Alat-alat yang perlu disterilkan sebelum penanaman adalah: pinset, gunting, gagang skalpel, kertas saring, petri-dish, botol-botol kosong, jarum dan pipet. 3. Alat-alat dan kertas saring dibungkus rapi dengan kertas tebal atau ditaruh dalam baki stainless steel dan bakinya dibungkus dengan kain tebal sebelum dimasukkan dalam autoklaf. Alumunium foil tidak direkomendasikan sebagai pembungkus, karena uap tidak dapat masuk ke dalam bungkusan. Alat-alat sektio seperti pinset, gunting, gagang skalpel, dan jarum, dibungkus dengan kertas kopi atau kertas merang. Hindarkan penggunaan Al-foil karena uap sukar masuk kedalam bungkusan sehingga sterilisasi kurang efektif. 4. Petri-dish akan disterilkan, juga dibungkus dengan kertas kopi atau kertas merang. 5. Temperatur yang digunakan untuk sterilisasi botol kultur kosong dan alat-alat yang akan digunakan untuk menanam eksplan, adalah 121 o C pada tekanan 15 psi (pound per square inch) atau 1 atm selama menit. Penghitungan waktu sterilisasi dimulai setelah tekanan dan temperatur yang diinginkan tercapai. Alat-alat yang dipakai ketika penanaman, harus dalam keadaan steril. Alat-alat logam dan gelas dapat disterilkan dalam autoklaf. Alat tanam seperti: pinset dan gunting dapat juga disterilkan dengan pembakaran atau dengan pemanasan dalam bacticinerator. Khusus untuk skalpel, gagangnya dapat disterilkan dengan pemanasan, namun mata pisaunya (blade) dapat menjadi tumpul bila dipanaskan dalam temperature tinggi. Oleh karena itu untuk mata pisaunya dianjurkan cara sterilisasi dengan pencelupan dalam alkohol atau larutan kaporit. b. Sterilisasi menggunakan Oven Botol-botol/tabung reaksi/erlenmeyer yang dipergunakan sebagai wadah, biasanya disterilkan dalam oven. Botol-botol yang sudah dicuci bersih, dimasukkan ke dalam oven dan dipanaskan selama 4 jam pada

7 temperatur 160 o C. Setelah disterilkan dapat langsung digunakan. Bila botol akan disimpan untuk beberapa lama, maka sewaktu sterilisasi, mulut botol harus ditutup dengan alumunium foil. II. CARA KERJA 1. Amati peralatan yang digunakan dalam praktikum kultur jaringan! 2. Sterilisasi alat-alat yang digunakan dengan teknik yang telah dipelajari! 3. Untuk laporan, gambar (foto) alat sertakan dengan fungsinya! Untuk peralatan listrik sertakan pula cara kerja alat atersebut! III. TUGAS LAPORAN PRAKTIKUM (Perorangan) 1. Sebutkan alat tanam yang dipergunakan di dalam kultur jaringan tanaman! 2. Jelaskan fungsi penggunaan: a. Scalpel; b. Gunting; c. Spatula! 3. Bagaimana prinsip kerja LAFC! 4. Bagaimana cara kerja mempersiapkan LAFC untuk penanaman? 5. Jelaskan perbedaan lampu TL/TLD dan UV! 6. Sebutkan alat-alat yang digunakan untuk membuat media! 7. Jelaskan suhu dan tekanan yang disarankan untuk sterilisasi dan alasan menggunakan suhu tersebut. 8. Jelaskan metode sterilisasi yang digunakan untuk media. 9. Bagaimana cara kerja mempersiapkan autoclave sebelum dioperasikan? 10. Jelaskan komponen-komponen utama autoclave!

PRAKTIKUM 2 PERHITUNGAN DAN PEMBUATAN STOK NUTRISI PENYUSUN MEDIA

PRAKTIKUM 2 PERHITUNGAN DAN PEMBUATAN STOK NUTRISI PENYUSUN MEDIA PRAKTIKUM 2 PERHITUNGAN DAN PEMBUATAN STOK NUTRISI PENYUSUN MEDIA I. PENDAHULUAN Keberhasilan dalam penggunaan metode kultur jaringan, sangat bergantung pada media yang digunakan. Media kultur jaringan

More information

QUALITY TRAFFIC SOURCE

QUALITY TRAFFIC SOURCE QUALITY TRAFFIC SOURCE Close Sale Whatsapp 2017 1 Ramai yang terlepas pandang bab ini. Sedangkan, bab ini adalah paling penting selepas 2 bab bonus yang baru saya kongsikan sebentar tadi. Kenapa? Ok, saya

More information

M2U MANUAL PENGGUNA USER MANUAL M2UNHJ. 0 P a g e BAHAGIAN SIMPANAN DAN PENGELUARAN JABATAN KHIDMAT PENDEPOSIT DAN OPERASI LEMBAGA TABUNG HAJI

M2U MANUAL PENGGUNA USER MANUAL M2UNHJ. 0 P a g e BAHAGIAN SIMPANAN DAN PENGELUARAN JABATAN KHIDMAT PENDEPOSIT DAN OPERASI LEMBAGA TABUNG HAJI M2U MANUAL PENGGUNA USER MANUAL M2UNHJ 0 P a g e BAHAGIAN SIMPANAN DAN PENGELUARAN JABATAN KHIDMAT PENDEPOSIT DAN OPERASI LEMBAGA TABUNG HAJI KANDUNGAN (TABLE OF CONTENTS) BIL PERKARA HALAMAN 1 TERMA DAN

More information

1. Akses untuk koperasi adalah melalui https://apponline.skm.gov.my/userlogin.aspx.

1. Akses untuk koperasi adalah melalui https://apponline.skm.gov.my/userlogin.aspx. Pengguna Koperasi 1. Akses untuk koperasi adalah melalui https://apponline.skm.gov.my/userlogin.aspx. Belum berdaftar 2. Sila masuk ID Pengguna dan Kata Laluan dengan betul. Sekiranya pengguna masih belum

More information

Panduan Pengguna Autodesk Education Community

Panduan Pengguna Autodesk Education Community Panduan Pengguna Autodesk Education Community ISI KANDUNGAN 1. Mendaftar Akaun Autodesk Education bagi Pelajar, Kakitangan dan Institusi Akademik...1 2. Muat Turun Perisian dan Lesen Autodesk Education

More information

-2- c) Bincangkan mengapa pemprosesan wafer perlu dijalankan di dalam persekitaran bilik bersih. [30 markah]

-2- c) Bincangkan mengapa pemprosesan wafer perlu dijalankan di dalam persekitaran bilik bersih. [30 markah] -2- Soalan 1 a) Senaraikan lima (5) bahan yang dilarang untuk dibawa masuk ke dalam bilik bersih. Senaraikan dan bincangkan spesifikasi asas bagi suatu bilik bersih b) Huraikan dengan terperinci langkah-langkah

More information

SEBARAN MATAKULIAH PROGRAM STUDI SARJANA TEKNIK SIPIL (S1) DI JURUSAN TEKNIK SIPIL UNIVERSITAS LAMPUNG

SEBARAN MATAKULIAH PROGRAM STUDI SARJANA TEKNIK SIPIL (S1) DI JURUSAN TEKNIK SIPIL UNIVERSITAS LAMPUNG Saturday, November 00 0: - Last Updated Saturday, November 00 0:5 SEBARAN MATAKULIAH PROGRAM STUDI SARJANA TEKNIK SIPIL (S) DI JURUSAN TEKNIK SIPIL UNIVERSITAS LAMPUNG SEMESTER I (SEMESTER GANJIL) KODE

More information

CPT111/CPM111 Principles of Programming [Prinsip Pengaturcaraan]

CPT111/CPM111 Principles of Programming [Prinsip Pengaturcaraan] Second Semester Examination 2016/2017 Academic Session June 2017 CPT111/CPM111 Principles of Programming [Prinsip Pengaturcaraan] Duration : 2 hours [Masa : 2 jam] INSTRUCTIONS TO CANDIDATE: [ARAHAN KEPADA

More information

ABSTRAKSI. untuk sebuah bioskop yang berkonsep Romantic Dating. Penulis mencari sumber

ABSTRAKSI. untuk sebuah bioskop yang berkonsep Romantic Dating. Penulis mencari sumber ABSTRAKSI Dalam tulisan ilmiah ini, penulis memaparkan perancangan interior sebuah bioskop. Tujuan penulisan ini adalah untuk membuat sebuah rancangan yang tepat untuk sebuah bioskop yang berkonsep Romantic

More information

FAKULTI TEKNOLOGI & SAINS MAKLUMAT

FAKULTI TEKNOLOGI & SAINS MAKLUMAT FAKULTI TEKNOLOGI & SAINS MAKLUMAT PROGRAM KELAYAKAN MASUK SENARAI KURSUS Sarjana Sistem Sarjana Teknologi (Sains ) Mempunyai Ijazah Sarjanamuda Teknologi / Sains daripada Universiti Kebangsaan Malaysia;

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CST131 Computer Organisation [Organisasi Komputer]

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CST131 Computer Organisation [Organisasi Komputer] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination 2014/2015 Academic Session December 2014/January 2015 CST131 Computer Organisation [Organisasi Komputer] Duration : 2 hours [Masa : 2 jam] INSTRUCTIONS

More information

AN IMPROVED PACKET FORWARDING APPROACH FOR SOURCE LOCATION PRIVACY IN WIRELESS SENSORS NETWORK MOHAMMAD ALI NASSIRI ABRISHAMCHI

AN IMPROVED PACKET FORWARDING APPROACH FOR SOURCE LOCATION PRIVACY IN WIRELESS SENSORS NETWORK MOHAMMAD ALI NASSIRI ABRISHAMCHI AN IMPROVED PACKET FORWARDING APPROACH FOR SOURCE LOCATION PRIVACY IN WIRELESS SENSORS NETWORK MOHAMMAD ALI NASSIRI ABRISHAMCHI A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the award

More information

Panduan Menggunakan Autoresponder FreeAutobot.com

Panduan Menggunakan Autoresponder FreeAutobot.com Panduan Menggunakan Autoresponder FreeAutobot.com Dengan memperolehi e-book ini, anda mempunyai kebenaran untuk memberi secara percuma kepada pelanggan anda atau tawarkan sebagai bonus kepada pembelian

More information

Jawab semua soalan. Nyatakan nilai digit bagi digit yang bergaris. State the digit value of the underlined digit.

Jawab semua soalan. Nyatakan nilai digit bagi digit yang bergaris. State the digit value of the underlined digit. Jawab semua soalan. Answer all questions.. Rajah menunjukkan sekeping kad nombor. Diagram shows a number card. 7 45 Rajah Diagram Nyatakan nilai digit bagi digit yang bergaris. State the digit value of

More information

Visitor Management System

Visitor Management System WWW.VALLINME.COM Visitor Management System Ver 1.0 Mohd Noor Azam 18-03-2015 [Type the abstract of the document here. The abstract is typically a short summary of the contents of the document. Type the

More information

1. Threats bermaksud ancaman, atau lebih dikenali sebagai malware (malicious

1. Threats bermaksud ancaman, atau lebih dikenali sebagai malware (malicious Definisi Threats Dan Backup 1. Threats bermaksud ancaman, atau lebih dikenali sebagai malware (malicious software), yang merupakan sejenis perisian yang berniat jahat dan dengki yang bertujuan mengganggu,

More information

FIRST TIME LOGIN & SELF REGISTRATION USER GUIDE LOG MASUK KALI PERTAMA & PENDAFTARAN SENDIRI PANDUAN PENGGUNA

FIRST TIME LOGIN & SELF REGISTRATION USER GUIDE LOG MASUK KALI PERTAMA & PENDAFTARAN SENDIRI PANDUAN PENGGUNA FIRST TIME LOGIN & SELF REGISTRATION USER GUIDE LOG MASUK KALI PERTAMA & PENDAFTARAN SENDIRI PANDUAN PENGGUNA Getting Started Step by Step Guide to Supplier First Time Login and Self Registration Persediaan

More information

Faculty of Manufacturing Engineering

Faculty of Manufacturing Engineering Faculty of Manufacturing Engineering PREDICTIVE MODELLING OF MACHINING PARAMETERS OF S45C MILD STEEL Adnan Jameel Abbas Doctor of Philosophy 2016 DECLARATION I declare that this thesis entitled Predictive

More information

MICROSOFT EXCEL. Membina Hamparan Elektronik Fungsi Hamparan Elektronik

MICROSOFT EXCEL. Membina Hamparan Elektronik Fungsi Hamparan Elektronik MICROSOFT EXCEL Membina Hamparan Elektronik Fungsi Hamparan Elektronik Microsoft Excel 2010 Kandungan Penggunaan Asas Excel Memformat Sel, Lembaran dan Buku Kerja (Work Book) Penggunaan Asas Excel Fail

More information

Manual Pengguna. PCN Online Service Fulfillment System

Manual Pengguna. PCN Online Service Fulfillment System System 1 Subjek Muka Surat 1) CARTA ALIR SISTEM 2 2) PERMOHONAN OLEH AGENSI 3 3) PENGESAHAN PERMOHONAN OLEH MAMPU 8 4) LAMPIRAN 13 2 Carta alir sistem 3 PERMOHONAN OLEH AGENSI 4 Membuat permohonan baru

More information

JABATAN KIMIA Kategori Arahan Kerja

JABATAN KIMIA Kategori Arahan Kerja Mukasurat: 1 daripada 10 1. TUJUAN Tujuan prosedur ini ditubuhkan adalah untuk memberikan arahan yang jelas bagi langkah atau tatacara bagaimana menjalankan analisis sampel menggunakan peralatan JEOL NMR

More information

INSTRUCTION: This section consists of TWO (2)structured questions.answer ALL questions.

INSTRUCTION: This section consists of TWO (2)structured questions.answer ALL questions. SECTION A :50 MARKS BAHAGIAN A :50 MARKAH INSTRUCTION: This section consists of TWO (2)structured questions.answer ALL questions. ARAHAN : Bahagian ini mengandungi DUA (2) soalan struktur. Jawab SEMUA

More information

TEKNOLOGI, GADJET & KEIBUBAPAAN

TEKNOLOGI, GADJET & KEIBUBAPAAN TEKNOLOGI, GADJET & KEIBUBAPAAN Kandungan YouTube Google Chrome Android Device Manager Google Keep Call recorder KeePassDroid K9 protection TeamViewer Zulkifli Alang Mahat A. YouTube 1. Klik apps youtube

More information

[40 marks] [40 markah] Answer all questions. Jawab semua soalan.

[40 marks] [40 markah] Answer all questions. Jawab semua soalan. - SULIT 05/ [0 marks] [0 markah] Answer all questions. Jawab semua soalan. Round off 9 579 to the nearest thousand. Bundarkan 9 579 kepada ribu yang terdekat. [mark] [ markah ] Diagram consists of several

More information

FAKULTI TEKNOLOGI & SAINS MAKLUMAT. PROGRAM KELAYAKAN MASUK SENARAI KURSUS Sarjana Sistem Maklumat

FAKULTI TEKNOLOGI & SAINS MAKLUMAT. PROGRAM KELAYAKAN MASUK SENARAI KURSUS Sarjana Sistem Maklumat FAKULTI TEKNOLOGI & SAINS MAKLUMAT PROGRAM KELAYAKAN MASUK SENARAI KURSUS Sarjana Sistem atau Hari Biasa Sarjana Teknologi (Sains ) Mempunyai Ijazah Sarjanamuda Teknologi / Sains daripada Universiti Kebangsaan

More information

Volcano (1.1kg) Code : ITSC - 001/ WM 225/ EM 245

Volcano (1.1kg) Code : ITSC - 001/ WM 225/ EM 245 Volcano (1.1kg) Code : ITSC - 001/ WM 225/ EM 245 6 in 1 Educational Battery Operated Kit (Set of 5) (1.4kg) Investigating Science & Technology Code : ITSC - 002/ WM 270/ EM 295 109 Wild Animals (12 types)

More information

Lab 4 : Sorting Techniques

Lab 4 : Sorting Techniques Lab 4 : Sorting Techniques Objectives Write source codes for the implementation of simple sort algorithms : Bubble Sort, Insertion Sort and Selection Sort. [Tulis aturcara dengan melaksanakan isihan mudah

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CPT111/CPM111 Principles of Programming [Prinsip Pengaturcaraan]

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CPT111/CPM111 Principles of Programming [Prinsip Pengaturcaraan] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Second Semester Examination 2014/2015 Academic Session June 2015 CPT111/CPM111 Principles of Programming [Prinsip Pengaturcaraan] Duration : 2 hours [Masa : 2 jam] INSTRUCTIONS

More information

STUDY OF FLOATING BODIES IN WAVE BY USING SMOOTHED PARTICLE HYDRODYNAMICS (SPH) HA CHEUN YUEN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

STUDY OF FLOATING BODIES IN WAVE BY USING SMOOTHED PARTICLE HYDRODYNAMICS (SPH) HA CHEUN YUEN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA STUDY OF FLOATING BODIES IN WAVE BY USING SMOOTHED PARTICLE HYDRODYNAMICS (SPH) HA CHEUN YUEN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA STUDY OF FLOATING BODIES IN WAVE BY USING SMOOTHED PARTICLE HYDRODYNAMICS (SPH)

More information

INSTRUCTION: This section consists of TWO (2) structured questions. Answer ALL questions.

INSTRUCTION: This section consists of TWO (2) structured questions. Answer ALL questions. SECTION B : 50 MARKS BAHAGIAN B : 50 MARKAH INSTRUCTION: This section consists of TWO (2) structured questions. Answer ALL questions. ARAHAN: Bahagian ini mengandungi DUA (2) soalan berstruktur. Jawab

More information

PANDUAN PENGGUNA (PENSYARAH)

PANDUAN PENGGUNA (PENSYARAH) Classroom Reservation User Manual (HEA) PANDUAN PENGGUNA (PENSYARAH) Table of Contents CLASSROOM RESERVATION MANAGEMENT SYSTEM - APLIKASI... 2 Apa itu CRMS?... 2 CRMS Feature Summary... 3 CRMS LOGIN...

More information

PROSES PENILAIAN MEDIA

PROSES PENILAIAN MEDIA PROSES PENILAIAN MEDIA ROSSENI DIN GE2123 INOVASI PENDIDIKAN KHAMIS 11.9.2017 DEWAN BUDIMAN 9-10AM Semakan Pakar Keberkesanan FUNGSI PENILAIAN Semakan AKTIVITI PEMBANGUNAN Konsep Produk Analisis Keperluan

More information

Pertandingan Abilympics Kemahiran Hidup dan Leisure

Pertandingan Abilympics Kemahiran Hidup dan Leisure Pertandingan Abilympics Kemahiran Hidup dan Leisure V2. Computer Assembly 1. Tugasan Memasang komputer peribadi dengan rujukan kepada diagram, dan mengkonfigurasi latar BIOS (configure the BIOS setting)

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CPT111 Principles of Programming [Prinsip Pengaturcaraan]

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CPT111 Principles of Programming [Prinsip Pengaturcaraan] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination 2014/2015 Academic Session December 2014/January 2015 CPT111 Principles of Programming [Prinsip Pengaturcaraan] Duration : 2 hours [Masa : 2 jam] INSTRUCTIONS

More information

Persekitaran Pengaturcaraan Arduino

Persekitaran Pengaturcaraan Arduino Persekitaran Pengaturcaraan Arduino 1 2.4.5 Membuat kepada 2.4-6 Membina litar eletronik kawalan berfungsi Mikropengawal seperti Arduino ataupun Maker Uno dapat mengawal litar elektrik yang bersambung

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CST131 Computer Organisation [Organisasi Komputer]

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CST131 Computer Organisation [Organisasi Komputer] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination 2016/2017 Academic Session December 2016 / January 2017 CST131 Computer Organisation [Organisasi Komputer] Duration : 2 hours [Masa : 2 jam] INSTRUCTIONS

More information

Syafiq Aswad Copyright SyafiqAswad.com All Rights Reserved

Syafiq Aswad Copyright SyafiqAswad.com All Rights Reserved Syafiq Aswad Copyright SyafiqAswad.com All Rights Reserved Assalamualaikum Tuan/puan masih ada masalah tak tahu cara yang betul untuk kumpul list dan monetize list tersebut untuk jana komisen Affiliate?

More information

Semasa buku ini ditulis XAMPP mengandungi empat versi:

Semasa buku ini ditulis XAMPP mengandungi empat versi: Lab 1 PEMASANGAN PELAYAN WEB XAMPP 1.0 Pengenalan Di dalam topik ini kita akan menggunakan pelayan web yang berasaskan sumber terbuka XAMPP Windows 1.8.0. Kenapa Pelayan Web Xampp digunakan kerana bukannya

More information

PROFIL PRODUK MPR. max power revolution

PROFIL PRODUK MPR. max power revolution PROFIL PRODUK MPR max power revolution MPR FUELSAVER MPR FUELSAVER merupakan gajet penjimat minyak yang dihasilkan melalui kajian dan penyelidikan R&D dan kemajuan teknologi yang berterusan daripada pakar

More information

JABATAN KIMIA Kategori Arahan Kerja

JABATAN KIMIA Kategori Arahan Kerja Mukasurat: 1 daripada 13 1. TUJUAN Tujuan prosedur ini dtubuhkan adalah untuk memberikan arahan yang jelas bagi langkah atau tatacara bagaimana menjalankan analisis sampel menggunakan peralatan Gas Chromatography

More information

Written by Ruzlan Wednesday, 22 August :00 - Last Updated Tuesday, 07 February :43

Written by Ruzlan Wednesday, 22 August :00 - Last Updated Tuesday, 07 February :43 Kamera Kacamata 720 HD DVR adalah kacamata PERTAMA DIDUNIA yang dimuatkan dengan teknologi rakaman berdifinasi tinggi HD. Kelihatan amat sempurna dan trendy. Ianya merupakan 'satu helah' yang paling spontan

More information

KURIKULUM KURSUS TAHAP KECEKAPAN 3 (TK 3) BAGI PERKHIDMATAN PENERBIT RANCANGAN B43/44

KURIKULUM KURSUS TAHAP KECEKAPAN 3 (TK 3) BAGI PERKHIDMATAN PENERBIT RANCANGAN B43/44 KURIKULUM KURSUS TAHAP KECEKAPAN 3 (TK 3) BAGI PERKHIDMATAN PENERBIT RANCANGAN B43/44 1. MATLAMAT Menilai kebolehan Penerbit Rancangan dalam bidang tugasnya serta keupayaannya berkerjasama dalam kumpulan

More information

EEE 428 SISTEM KOMPUTER

EEE 428 SISTEM KOMPUTER UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Semester Pertama Sidang Akademik 2007/2008 Oktober/November 2007 EEE 428 SISTEM KOMPUTER Masa : 3 jam ARAHAN KEPADA CALON: Sila pastikan bahawa kertas peperiksaan

More information

PANDUAN PENGGUNA (PENTADBIR SYSTEM/SYSTEM ADMINISTRATOR) (INFOTECH, BPPF DAN POLIS

PANDUAN PENGGUNA (PENTADBIR SYSTEM/SYSTEM ADMINISTRATOR) (INFOTECH, BPPF DAN POLIS Classroom Reservation User Manual (HEA) PANDUAN PENGGUNA (PENTADBIR SYSTEM/SYSTEM ADMINISTRATOR) (INFOTECH, BPPF DAN POLIS Table of Contents CLASSROOM RESERVATION MANAGEMENT SYSTEM - APLIKASI... 2 Apa

More information

ssk 2023 asas komunikasi dan rangkaian TOPIK 4.0 PENGALAMATAN RANGKAIAN Minggu 11

ssk 2023 asas komunikasi dan rangkaian TOPIK 4.0 PENGALAMATAN RANGKAIAN Minggu 11 ssk 2023 asas komunikasi dan rangkaian TOPIK 4.0 PENGALAMATAN RANGKAIAN Minggu 11 PENILAIAN & KULIAH Kuliah Tugasan Ujian Teori Ujian Amali Isi kandungan 4.8 Menunjukkan asas pengiraan o Subnet Mask o

More information

ICT SPM 2011 SUGGESTION ANSWER. Section A

ICT SPM 2011 SUGGESTION ANSWER. Section A ICT SPM 2011 SUGGESTION ANSWER Section A NO SOALAN 1 i Computer ethic / ethic ii Computer law / law 2 ii 4 iv 2 3 Output 4 True 5 Gigabyte / GB 6 i Operating ii Application 7 B / D D / B 8 B 9 A 10 i Radio

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CPT113 Programming Methodology & Data Structures [Metodologi Pengaturcaraan & Struktur Data]

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CPT113 Programming Methodology & Data Structures [Metodologi Pengaturcaraan & Struktur Data] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination 2016/2017 Academic Session December 2016 / January 2017 CPT113 Programming Methodology & Data Structures [Metodologi Pengaturcaraan & Struktur Data]

More information

LAMPIRAN 1 PENGARUH KETERSEDIAAN KOLEKSI PERPUSTAKAAN TERHADAP MINAT BACA SISWA SMP NEGERI 30 MEDAN

LAMPIRAN 1 PENGARUH KETERSEDIAAN KOLEKSI PERPUSTAKAAN TERHADAP MINAT BACA SISWA SMP NEGERI 30 MEDAN LAMPIRAN 1 ANGKET PENELITIAN PENGARUH KETERSEDIAAN KOLEKSI PERPUSTAKAAN TERHADAP MINAT BACA SISWA SMP NEGERI 30 MEDAN Saya mengharapkan kesediaan Saudara untuk mengisi angket dalam rangka penelitian tetang

More information

PERKHIDMATAN KREDIT DAN PERBANKAN PROSEDUR UNIT KOMPUTER. Proses Backup ( Windows) BPKP/KlOK-118 Bilangan Semakan : Q Tarikh :

PERKHIDMATAN KREDIT DAN PERBANKAN PROSEDUR UNIT KOMPUTER. Proses Backup ( Windows) BPKP/KlOK-118 Bilangan Semakan : Q Tarikh : PERKHDMATAN KREDT DAN PERBANKAN PROSEDUR UNT KOMPUTER Proses Backup ( Windows) BPKP/KlOK-118 Bilangan Semakan : Q Tarikh : 30.09.13 Disediakan oleh :- Disahkan oleh :- Pengurus P PERU BAHAN Ubahan Muka

More information

HARDWARE/SOFTWARE SYSTEM-ON-CHIP CO-VERIFICATION PLATFORM BASED ON LOGIC-BASED ENVIRONMENT FOR APPLICATION PROGRAMMING INTERFACING TEO HONG YAP

HARDWARE/SOFTWARE SYSTEM-ON-CHIP CO-VERIFICATION PLATFORM BASED ON LOGIC-BASED ENVIRONMENT FOR APPLICATION PROGRAMMING INTERFACING TEO HONG YAP HARDWARE/SOFTWARE SYSTEM-ON-CHIP CO-VERIFICATION PLATFORM BASED ON LOGIC-BASED ENVIRONMENT FOR APPLICATION PROGRAMMING INTERFACING TEO HONG YAP A project report submitted in partial fulfilment of the requirements

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CST131 Computer Organisation [Organisasi Komputer]

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CST131 Computer Organisation [Organisasi Komputer] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination 2015/2016 Academic Session December 2015/January 2016 CST131 Computer Organisation [Organisasi Komputer] Duration : 2 hours [Masa : 2 jam] INSTRUCTIONS

More information

Analysis SPM of year 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 (Section B & C)

Analysis SPM of year 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 (Section B & C) Analysis SPM of year 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 (Section B & C) Analysis SPM of year 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 & 2013 (Section B) 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 26. ICT & Society

More information

DCG3083 : PHOTOGRAMMETRY

DCG3083 : PHOTOGRAMMETRY SECTION A : 50 MARKS BAHAGIAN A : 50 MARKAH INSTRUCTION: This section consists of TWO (2) structured questions. Answer all questions. ARAHAN: Bahagian ini mengandungi DUA (2) soalan struktur. Jawab semua

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Semester Pertama Sidang Akademik 2004/2005 Oktober 2004 CPT103/CPM211- Struktur Data & Paradigma Pengaturcaraan Masa : 2 jam ARAHAN KEPADA CALON : Sila pastikan bahawa

More information

LAMPIRAN. Listing Program Lengkap

LAMPIRAN. Listing Program Lengkap LAMPIRAN Listing Program Lengkap // library timer 1 #include // library lcd #include // konfigurasi lcd LiquidCrystal lcd(2, 3, 4, 5, 6, 7); // konfigurasi i/o #define ledpin

More information

INSTRUCTION: This section consists of TWO (2) structured questions. Answer ALL questions.

INSTRUCTION: This section consists of TWO (2) structured questions. Answer ALL questions. SECTION B : 55 MARKS BAHAGIAN B : 55 MARKAH INSTRUCTION: This section consists of TWO (2) structured questions. Answer ALL questions. ARAHAN: Bahagian ini mengandungi DUA (2) soalan berstruktur. Jawab

More information

LOW COST MP3 PLAYER USING SD CARD KHAIRIL AMRI BIN MUHAMAD UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA

LOW COST MP3 PLAYER USING SD CARD KHAIRIL AMRI BIN MUHAMAD UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA LOW COST MP3 PLAYER USING SD CARD KHAIRIL AMRI BIN MUHAMAD UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA LOW COST MP3 PLAYER USING SD CARD KHAIRIL AMRI BIN MUHAMAD This report is submitted in partial fulfillment

More information

EEE348 INTRODUCTION TO INTEGRATED CIRCUIT DESIGN (PENGANTAR REKABENTUK LITAR BERSEPADU)

EEE348 INTRODUCTION TO INTEGRATED CIRCUIT DESIGN (PENGANTAR REKABENTUK LITAR BERSEPADU) Second Semester Examination 2017/2018 Academic Session May/June 2018 INTRODUCTION TO INTEGRATED CIRCUIT DESIGN (PENGANTAR REKABENTUK LITAR BERSEPADU) Duration : 3 hours (Masa : 3 jam) Please ensure that

More information

Panduan Guru Maker UNO/ Arduino

Panduan Guru Maker UNO/ Arduino Panduan Guru Maker UNO/ Arduino Ditulis khas berdasarkan dokumen standard kandungan prestasi subjek Reka Bentuk Teknologi Tingkatan Dua PENDAHULUAN ISI KANDUNGAN ISI KANDUNGAN CADANGAN PENGAGIHAN MASA

More information

CLOUD COMPUTING ADOPTION IN BANKING SYSTEM (UTM) IN TERMS OF CUSTOMERS PERSPECTIVES SHAHLA ASADI

CLOUD COMPUTING ADOPTION IN BANKING SYSTEM (UTM) IN TERMS OF CUSTOMERS PERSPECTIVES SHAHLA ASADI CLOUD COMPUTING ADOPTION IN BANKING SYSTEM (UTM) IN TERMS OF CUSTOMERS PERSPECTIVES SHAHLA ASADI A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the degree of Master

More information

CARA-CARA UNTUK MEMBUAT POSTER MELALUI PERISIAN PHOTOSHOP. Untuk membuat poster sediakan beberapa bahan seperti berikut:

CARA-CARA UNTUK MEMBUAT POSTER MELALUI PERISIAN PHOTOSHOP. Untuk membuat poster sediakan beberapa bahan seperti berikut: CARA-CARA UNTUK MEMBUAT POSTER MELALUI PERISIAN PHOTOSHOP Untuk membuat poster sediakan beberapa bahan seperti berikut: Pastikan anda telah memindahkan gambar-gambar yang di ambil ke dalam komputer Pastikan

More information

COMBINING TABLES. Akademi Audit Negara. CAATs ASAS ACL / 1

COMBINING TABLES. Akademi Audit Negara. CAATs ASAS ACL / 1 COMBINING TABLES CAATs ASAS ACL / 1 OBJEKTIF MODUL Mempelajari kaedah menggabung dan menghubungkan dua atau lebih table bagi mencapai objektif Audit. Mempelajari kaedah menggunakan maklumat yang sedia

More information

JABATAN PERKHIDMATAN AWAM MALAYSIA

JABATAN PERKHIDMATAN AWAM MALAYSIA LAMPIRAN B SUKATAN UJIAN KEMAHIRAN TAHAP PERTENGAHAN PEMPROSESAN PERKATAAN, LEMBARAN KERJA DAN PERSEMBAHAN BAGI KENAIKAN PANGKAT PEMBANTU SETIAUSAHA PEJABAT GRED N17 DAN GRED N22 KE SETIAUSAHA PEJABAT

More information

Written by Mazuki Izani Thursday, 02 August :00 - Last Updated Tuesday, 03 February :54

Written by Mazuki Izani Thursday, 02 August :00 - Last Updated Tuesday, 03 February :54 Alhamdulillah, dalam keadaan serba kekurangan dan dengan ilmu yang sedikit ini telah berjaya menghasilkan perisian sendiri iaitu Kamus Kata Kerja daripada bahasa Inggeris ke bahasa Arab. Berbekalkan kursus

More information

Yahya Sedik Dr. Hasnalee Tubah

Yahya Sedik Dr. Hasnalee Tubah Yahya Sedik & Hasnalee Tubah/ Alat visualisasi sinar (Sains) 1. TAJUK INOVASI Yahya Sedik yahyasedik@gmail.com Dr. Hasnalee Tubah hydcom@yahoo.com ALAT VISUALISASI SINAR CAHAYA (Sains) (Tempat Kedua Kategori

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CPT101 Prinsip-Prinsip Pengaturcaraan

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CPT101 Prinsip-Prinsip Pengaturcaraan UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Semester Pertama Sidang Akademik 2003/2004 September/Oktober 2003 CPT101 Prinsip-Prinsip Pengaturcaraan Masa : 3 jam ARAHAN KEPADA CALON: Sila pastikan bahawa kertas

More information

Transactional Model of Communication

Transactional Model of Communication MEDIA PENGAJARAN Transactional Model of Communication Proses Komunikasi 1) Pengajaran 2) Media 3) Pembelajaran HEINICH, MOLENDA, RUSSELL & SMALDINO (2002) A LATIN WORD MEDIUM (BETWEEN) ANYTHING THAT CAN

More information

2.2 Ukuran Data. Kedalaman bit. Perkaitan Saiz Fail Imej dengan Format Fail Empat contoh fail imej : Jenis Fail

2.2 Ukuran Data. Kedalaman bit. Perkaitan Saiz Fail Imej dengan Format Fail Empat contoh fail imej : Jenis Fail Bab 2 Perwakilan Modul PdP Melalui "Key Point" 2.2 Imej digital ialah gambar yang dirakam dan disimpan dalam bentuk pola-pola bit (0 dan 1). Audio digital ialah isyarat bunyi yang telah ditukar kepada

More information

Cara Login Ke CPanel Hosting.

Cara Login Ke CPanel Hosting. Cara Login Ke CPanel Hosting. Perkara pertama yang perlu dibuat setelah mendapat akaun web hosting adalah anda perlu log masuk ke web hosting cpanel bagi membuat proses instalasi. Pengguna akan menerima

More information

Sistem Pemantauan Tahap Pencemaran Asap dan Gas Beracun Karbon Monoksida di dalam Kenderaan

Sistem Pemantauan Tahap Pencemaran Asap dan Gas Beracun Karbon Monoksida di dalam Kenderaan UTM Prosiding Komputeran Inovasi di dalam Teknologi dan Aplikasi Komputeran Jilid: 3 Year: 2018 No. ISBN: 978-967-2171-29-4 Sistem Pemantauan Tahap Pencemaran Asap dan Gas Beracun Karbon Monoksida di dalam

More information

LAB 5: WORKING WITH DATA

LAB 5: WORKING WITH DATA LAB : WORKING WITH DATA OBJECTIVES FOR STUDENTS. Identify the difference between integer and floating-point numbers. [Mengenal pasti perbezaan di antara nombor integer dan titik terapung.]. Write arithmetic

More information

AUTOMATIC APPLICATION PROGRAMMING INTERFACE FOR MULTI HOP WIRELESS FIDELITY WIRELESS SENSOR NETWORK

AUTOMATIC APPLICATION PROGRAMMING INTERFACE FOR MULTI HOP WIRELESS FIDELITY WIRELESS SENSOR NETWORK AUTOMATIC APPLICATION PROGRAMMING INTERFACE FOR MULTI HOP WIRELESS FIDELITY WIRELESS SENSOR NETWORK MOHD HUSAINI BIN MOHD FAUZI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA AUTOMATIC APPLICATION PROGRAMMING INTERFACE

More information

INSTRUCTION: This section consists of TWO (2) short answer and structured essay questions. Answer ALL questions.

INSTRUCTION: This section consists of TWO (2) short answer and structured essay questions. Answer ALL questions. SECTION B : 55 MARKS BAHAGIAN B : 55 MARKAH INSTRUCTION: This section consists of TWO (2) short answer and structured essay questions. Answer ALL questions. ARAHAN: Bahagian ini mengandungi DUA (2) soalan

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CMT322/CMM323 Web Engineering & Technologies [Kejuruteraan & Teknologi Web]

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CMT322/CMM323 Web Engineering & Technologies [Kejuruteraan & Teknologi Web] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination 2014/2015 Academic Session December 2014/January 2015 CMT322/CMM323 Web Engineering & Technologies [Kejuruteraan & Teknologi Web] Duration : 2 hours

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CPT101 Prinsip-Prinsip Pengaturcaraan

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CPT101 Prinsip-Prinsip Pengaturcaraan UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Kursus Semasa Cuti Panjang Sidang Akademik 2001/2002 April 2002 CPT101 Prinsip-Prinsip Pengaturcaraan Masa : 3 jam ARAHAN KEPADA CALON: Sila pastikan bahawa kertas

More information

Seminar AUTOMASI BISNES

Seminar AUTOMASI BISNES Seminar AUTOMASI BISNES PROFIL PENCERAMAH Amincyber Nik #Underground Marketer Nik M Aminuddin aka Amincyber Nik as a Founder of Sinar Media Solution & JOMBIZ Network is a multi-disciplinary entreprenuer,

More information

CPT212 Design & Analysis of Algorithms [Reka Bentuk & Analisis Algoritma]

CPT212 Design & Analysis of Algorithms [Reka Bentuk & Analisis Algoritma] Second Semester Examination 2016/2017 Academic Session June 2017 CPT212 Design & Analysis of Algorithms [Reka Bentuk & Analisis Algoritma] Duration : 2 hours [Masa : 2 jam] INSTRUCTIONS TO CANDIDATE: [ARAHAN

More information

DAFTAR ISI ABSTRAK... 1 KATA PENGANTAR...ERROR! BOOKMARK NOT DEFINED. UCAPAN TERIMAKASIH...ERROR! BOOKMARK NOT DEFINED. DAFTAR ISI...

DAFTAR ISI ABSTRAK... 1 KATA PENGANTAR...ERROR! BOOKMARK NOT DEFINED. UCAPAN TERIMAKASIH...ERROR! BOOKMARK NOT DEFINED. DAFTAR ISI... ABSTRAK Perkembangan teknologi scanner yang berkembang begitu pesat memunculkan ide yang menjadi dasar konsep tugas akhir ini. Pada awalnya scanner digunakan untuk membaca gambar sehingga dapat diolah

More information

MATCHING SESSION Services BAITAR 1- ROOM 1 14 th AUG 2017 Monday

MATCHING SESSION Services BAITAR 1- ROOM 1 14 th AUG 2017 Monday List of Technical Problem 14 August 2017 Demand-Driven Innovation Project by Public-Private Research Network (PPRN) Ministry of Higher Education PPRN c/o Entrepreneurship Unit, Level 13, No.2, Tower 2,

More information

INSTRUCTION: This section consists of FOUR (4) structured questions. Answer ALL questions.

INSTRUCTION: This section consists of FOUR (4) structured questions. Answer ALL questions. SECTION B : 60 MARKS BAHAGIAN B : 60 MARKAH INSTRUCTION: This section consists of FOUR (4) structured questions. Answer ALL questions. ARAHAN: Bahagian ini mengandungi EMPAT (4) soalan berstruktur. Jawab

More information

GARIS PANDUAN BAGI BAYARAN PERKHIDMATAN STAF TEKNIKAL DI LUAR SKOP TUGAS HAKIKI OLEH UNIT TEKNIKAL & PERKHIDMATAN

GARIS PANDUAN BAGI BAYARAN PERKHIDMATAN STAF TEKNIKAL DI LUAR SKOP TUGAS HAKIKI OLEH UNIT TEKNIKAL & PERKHIDMATAN GARIS PANDUAN BAGI BAYARAN PERKHIDMATAN STAF TEKNIKAL DI LUAR SKOP TUGAS HAKIKI OLEH UNIT TEKNIKAL & PERKHIDMATAN PUSAT BAHASA MODEN & SAINS KEMANUSIAAN 1.0 PENGENALAN Garis panduan ini bertujuan untuk

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CMT422 Multimedia Information Systems & Management [Sistem & Pengurusan Maklumat Multimedia]

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CMT422 Multimedia Information Systems & Management [Sistem & Pengurusan Maklumat Multimedia] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Second Semester Examination 2014/2015 Academic Session June 2015 CMT422 Multimedia Information Systems & Management [Sistem & Pengurusan Maklumat Multimedia] Duration : 2 hours

More information

Pengenalan Sistem Maklumat Dalam Pendidikan

Pengenalan Sistem Maklumat Dalam Pendidikan Pengenalan Sistem Maklumat Dalam Pendidikan 1 RELATIONSHIP & QUERY DALAM MICROSOFT ACCESS Kandungan Definisi Relationship (Hubungan) Jenis Relationship Membina Relationship Definisi Query dan Fungsi Query

More information

Alat Penyejuk udara. Buku Manual

Alat Penyejuk udara. Buku Manual Buku Manual Alat Penyejuk udara Model: MAC-200U Sila baca buku panduan ini dengan teliti sebelum menggunakan unit ini dan disimpan dengan baik sebagai rujukan. ISI KANDUNGAN /DQJNDK ODQJNDK.HVHODPDWDQ

More information

Pengaturcaraan web ASP.NET. Sinopsis:

Pengaturcaraan web ASP.NET. Sinopsis: Pengaturcaraan web ASP.NET Sinopsis: Buku ini memberi pendedahan dan panduan kepada pembaca untuk membina laman web dengan menggunakan teknologi ASP.NET. Teknologi ASP.NET merupakan rangka kerja pengaturcaraan

More information

Kadar Sewa Ruang & Peralatan FGHT. Unit Pengurusan Fasilti, Fakulti Geoinformasi & HartaTanah

Kadar Sewa Ruang & Peralatan FGHT. Unit Pengurusan Fasilti, Fakulti Geoinformasi & HartaTanah Kadar Sewa Ruang & FGHT Unit Pengurusan Fasilti, Fakulti Geoinformasi & HartaTanah KADAR SEWAAN RUANG MAKMAL UNIT PENGURUSAN FASILITI FGHT, FAKULTI GEOINFORMASI DAN HARTA TANAH, JOHOR BAHRU Kadar Sewa

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CST332 Internet Protocols. Architecture & Routing [Protokol, Seni Bina & Penghalaan Internet]

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CST332 Internet Protocols. Architecture & Routing [Protokol, Seni Bina & Penghalaan Internet] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination 2016/2017 Academic Session December 2016 / January 2017 CST332 Internet Protocols. Architecture & Routing [Protokol, Seni Bina & Penghalaan Internet]

More information

RESOURCE ALLOCATION SCHEME FOR FUTURE USER-CENTRIC WIRELESS NETWORK WAHEEDA JABBAR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

RESOURCE ALLOCATION SCHEME FOR FUTURE USER-CENTRIC WIRELESS NETWORK WAHEEDA JABBAR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA RESOURCE ALLOCATION SCHEME FOR FUTURE USER-CENTRIC WIRELESS NETWORK WAHEEDA JABBAR UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA Replace this page with form PSZ 19:16 (Pind. 1/07), which can be obtained from SPS or your

More information

[40 marks] [40 marks] Answer all questions. Jawab semua soalan.

[40 marks] [40 marks] Answer all questions. Jawab semua soalan. SULIT 05/ [40 marks] [40 marks] Answer all questions. Jawab semua soalan.. State the digit value of 4 in the number 74 59. Nyatakan nilai digit bagi 4 dalam nombor 74 59. [ mark ] [ markah ]. Diagram shows

More information

Mesin Jam Menara untuk Media Luar Ruang

Mesin Jam Menara untuk Media Luar Ruang Penawaran Tower Clock Parts 2013 Mesin Jam Menara untuk Media Luar Ruang Kegunaan : UNTUK PEMBUATAN JAM MENARA JAM TOWER Mesin Jam Tower Clock Outdoor Kuat dan Tahan Air Jakarta, December 2012 Kepada Pelanggan

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CST232 Operating Systems [Sistem Pengendalian]

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. CST232 Operating Systems [Sistem Pengendalian] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination 2014/2015 Academic Session December 2014/January 2015 CST232 Operating Systems [Sistem Pengendalian] Duration : 2 hours [Masa : 2 jam] INSTRUCTIONS

More information

VIXMATECH COMPUTER SALES & SERVICES

VIXMATECH COMPUTER SALES & SERVICES 1 VIXMATECH COMPUTER SALES & SERVICES Kursus Sijil Asas Komputer MS Office Senireka Grafik [ 4 X Kelas ] MS Office with Graphic Design Certificate Course HRDF Claimable by Pembangunan Sumber Manusia Berhad

More information

VIRTUAL PRIVATE NETWORK: ARCHITECTURE AND IMPLEMENTATIONS

VIRTUAL PRIVATE NETWORK: ARCHITECTURE AND IMPLEMENTATIONS VIRTUAL PRIVATE NETWORK: ARCHITECTURE AND IMPLEMENTATIONS A thesis submitted to the graduate school in partial fulfillment of the requirements for the degree Master of Science (Information Technology)

More information

APPENDIX B : TRAINING MATERIAL

APPENDIX B : TRAINING MATERIAL APPENDIX B : TRAINING MATERIAL Apa Yang Anda Boleh Buat Dengan Komputer Peribadi (PC)? Latar Belakang Dewasa ini, penggunaan teknologi maklumat menjadi semakin penting. Ketidakmampuan menggunakan komputer

More information

UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA

UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA COMPARISON STUDY OF PRESS PART QUALITY INSPECTION SYSTEM: CHECKING FIXTURE AND FARO ARM LASER SCANNER This report submitted in accordance with requirement of the Universiti

More information

Cleanroom Equipment & Accessories Brochure

Cleanroom Equipment & Accessories Brochure Cleanroom Equipment & Accessories Brochure MAYAIR MANUFACTURING (M) SDN BHD AIR SHOWER MAIN MATERIAL FILTER NOZZLE Cold rolled steel with electrostatic coating or stainless steel 304 5mm double tempered

More information

9 DOSA BESAR CLOSE SALE WHATSAPP

9 DOSA BESAR CLOSE SALE WHATSAPP 9 DOSA BESAR CLOSE SALE WHATSAPP SAYA LEMPANG ANDA KAW-KAW!! Close Sale Whatsapp 2017 1 Tahniah dan terima kasih saya ucapkan kepada anda kerana sudi luangkan masa untuk baca perkongsian ringkas saya dalam

More information

Information Security Management System ISO/IEC 27001:2013

Information Security Management System ISO/IEC 27001:2013 Information Security Management System ISO/IEC 27001:2013 POLISI PEMINDAHAN & PELUPUSAN For PTM Use Only Date: 25 th Nov 2014 Written By: Nor ain Mohamed Ketua Bahagian Infrastruktur ICT Verified By: Haslina

More information

TUITION CENTRE MANAGEMENT SYSTEM (TCMS) ZARIFAH BINTI MOHD PAHMI UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA

TUITION CENTRE MANAGEMENT SYSTEM (TCMS) ZARIFAH BINTI MOHD PAHMI UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA TUITION CENTRE MANAGEMENT SYSTEM (TCMS) ZARIFAH BINTI MOHD PAHMI UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA TUITION CENTRE MANAGEMENT SYSTEM (TCMS) ZARIFAH BINTI MOHD PAHMI This report is submitted in partial

More information

BORANG PENGESAHAN STATUS TESIS*

BORANG PENGESAHAN STATUS TESIS* BORANG PENGESAHAN STATUS TESIS* JUDUL: NETWORK ANALYSIS AND DESIGN AT WISMA NEGERI SESI PENGAJIAN: II I 2008 Saya MOHO EZWAN BIN MD SAID mengaku membenarkan tesis (PSM/Sarjana/Doktor Falsafah) ini disimpan

More information